Skip to main content

ELOK KATA DALAM MUAFAKAT, BURUK KATA DILUAR MUAFAKAT


Pernahkah anda mendengar sebuah falsafah ini? Mungkin anda jarang pernah mendengarnya, namun sabahagian kita hanyalah membaca dan mengetahuinya sekilas lalu. Peribahasa "Elok kata dalam muafakat, buruk kata diluar muafakat" pengertian adalah sebelum melakukan perkara hendaklah berbincang terlebih dahulu dengan orang lain agar selamat dimasa kelak. Perumpamaan ini mengajar kita erti berkomunikasi yang berkesan. komunikasi adalah penting dalam menyampaikan maklumat-maklumat, berita dan perbualan seharian. Komunikasi terbahagi kepada 2 iaitu sehala dan dua hala. Tanpa komunikasi yang berkesan, menyebabkan pelbagai masalah terjadi terutama dalam sesebuah organisasi. 

Bermuafakat dapat menghasilkan buah fikiran yang baik. Hal demikian kerana tanpa sepakat, hasil yang diperolehi tidaklah sebaik yang diharapkan, malah mungkin lebih teruk daripada sepatutnya. Contoh situasi: Chairman PNB menasihati staffnya agar mengambil kira semua untung hasil dan keuntungan syarikat sebelum dividen diagihkan kepada pemegang saham setiap tahun. 

Peribahasa ini secara ringkasnya boleh dikaitkan dengan kerja berpasukan. Ianya merujuk kepada pekerja yang bekerja dalam satu kumpulan yang sering bekerjasama dan menjalankan tugas secara berganding bahu bagi mencapai matlamat pasukan. Sebuah pasukan terdiri daripada gabungan sebilangan individu yang mempunyai kompetensi yang saling bergantung iaitu dari segi keupayaan, kepakaran, kemahiran dan pengatahuan serta mempunyai akauntabiliti dan komitmen terhadap prestasi pasukan serta bersedia melaksanakan tugasan secara bersama. 

Melalui kerja berpasukan, organisasi dapat meningkatkan hasil tanpa meningkatkan sumber kerana kerja berpasukan melibatkan gabungan usaha, pengatahuan, kemahiran dan kebolehan yang dapat menghasilkan prestasi kerja yang lebih tinggi berbanding jika dilakukan secara bersendirian. Lapan nilai2 utama yang menjadi pra syarat kepada perlaksanaan kerja secara berpasukan iaitu:
  1. Matlamat sama
  2. Tanggungjawab bersama
  3. Saling percaya mempercayai
  4. Berkongsi idea
  5. Saling bantu membantu
  6. Bertolak ansur
  7. Musyawarah
  8. Kerjasama

Adakah perkara diatas menjadi masalah besar dalam organisasi anda? bagaimana kita mahu menyelesaikan..? Oleh itu, faktor2 yang mempengaruhi prestasi sesebuah pasukan perlu dikenal pasti terlebih dahulu bagi meransang penglibatan sepenuhnya oleh anggota pasukan. Prestasi pasukan ditentukan oleh 3 faktor iaitu:
  1. Kemampuan pekerja
  2. Persekitaran kerja
  3. Motivasi pekerja
Terdapat 6 elemen yang membentuk sesebuah pasukan kerja berprestasi tinggi yang mana terdiri daripada:
  1. Kopetensi anggota pasukan
  2. Kemahiran, proses dan cara kerja
  3. Kemahiran interpersonal, komunikasi dan kelebihan personaliti
  4. Sistem nilai
  5. Visi, matlamat dan hala tuju yang sama
  6. Nilai organisasi
Disamping itu kejelasan mengenai peranan, kuasa dan tanggungjawab setiap anggota pasukan turut mempengaruhi prestasi pasukan kerja. Dalam hal ini, setiap anggota dalam pasukan kerja perlu memahami dengan jelas kepercayaan, nilai serta norma yang menjadi pegangan mereka. Apabila mereka mengatahui tugas masing2 dengan sebaiknya serta etika kerja yang menjadi panduan bersama dapat memenuhi sasaran matlamat pembentukan pasukan berprestasi tinggi yang boleh menguntungkan organisasi.
Melihat kepada faktor2 disenaraikan, jelas menunjukkan bahawa keberkesanan, prestasi dan pencapaian sesebuah pasukan di pengaruhi oleh hubung kait antara faktor di peringkat organisasi, pasukan dan individu (anggota). Kekurangan dan kelemahan salah satu faktor akan menyebabkan pasukan kerja gagal berfungsi dengan berkesan dan situasi ini boleh menjejaskan matlamat pasukan yang ingin dicapai.


Comments

Popular posts from this blog

SOALAN YANG SERING DI TANYA

1. Apa itu SL1M? Skim Latihan 1 Malaysia (SL1M) merupakan peluang pekerjaan khas untuk graduan baru/menganggur. Program ini meningkatkan kebolehpasaran (employability) atau keupayaan graduan untuk mendapatkan pekerjaan dengan kerjsama syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan swasta yang melaksanakan program SL1M sebagai tanggungjawab sosial korporat (CSR)  2. Apa syarat-syarat untuk menyertai SL1M? A- Graduan berwarganegara Malaysia B- Graduan tidak mendapat pekerjaan selepas 6 bulan meneirma Ijazah atau selepas menerima transkrip keseluruhan.  C- Graduan yang telah bekerja tetapi tidak setaraf dengan kelayakan atau gaji yang diterima D- Graduan berkelulusan sekurang-kurangnya ijazah sarjana muda dan ke atas E- Graduan lepasan Institusi Pengajian Tinggi dalam dan luar negara yang diiktiraf oleh kerajaan malaysia atau selain daripada kerajaan malaysia F- Keutamaan diberikan kepada graduan luar bandar yang datang dari keluarga berpendapatan rendah 3. Bagaiman

LIDAH BERCABANG

Feb 2017- Pernah dengar peribahasa "lidah bercabang"? (Bukannya lidah dekat mulut tu yang bercabang ok!) nanti kau orang cari lah maksud di google, banyak tu!!. Nasihat admin kalau jumpa species macam ini berhati-hatilah. Takut nanti memakan diri. Orang macam ini tidak perlu berkawan. Dalam sesebuah organisasi anda akan mengalami dan merasai situasi bergini. Dihadapan anda sahaja baik, tetapi dibelakang.? Cuma segelintir yang tergolong dalam mulut lidah bercabang. Mereka ini boleh dinamakan PEROSAK sebab akan mengakibatkan perbalahan, pergaduhan dan ketidaksefahaman antara satu sama lain. Sedih, kan? Yang sensaranya kita semua. Orang seperti ini adalah orang yang tidak mempunyai perasaan dan iri hati yang setinggi langit!. Lidah bercabang ini sebenarnya adalah peribahasa yang dimaksudkan dengan lidah biawak. Sesuai sangat dengan lidah terjelih-jelih tu!..hihi.. Selalunya orang yang lidah bercabang ini, nampak luarannya baik dan sopan (ah!...yg sopan2 tu berjaga-jaga). Kat

FEDERATION OF INVESTMENT MANAGERS MALAYSIA (FIMM)

Good Luck kepada semua calon FiMM yang mengambil test bagi SL1M PNB 2016/2017